DoporučujemeZaložit web nebo e-shop

KING SVK

       Foto: King SVK: zľava doprava: Pavol Veles Rusnák, Ivan King Kráľ, Jozef Dodo Ďatel (2003)

                                   

                                                       KING SVK

 

                                                               Štýl: original metal                                                                

 

                                                   ( Ivan King Kráľ )

                         

                    

                                                        

1, Aké boli tvoje hudobné začiatky, aký hudobný štýl ťa ovplyvnil a ktoré skupiny si v rôznych obdobiach života počúval?
 
V detskom veku som bral v rodnom Martine po dobu 6-tich rokov hodiny hry na akordeón - učiteľ Hrádocký (DO Strojár). Švédska ABBA - ich vinylové Waterloo bolo prvým LP albumom, ktorý som si v živote kúpil.                             
V stredoškolskom veku ma zaujali čs. skupiny Katapult a Citron. Začiatkom 80-tych rokov ma ovplyvnil hudobný smer New Wave Of British Heavy Metal (NWOBHM), ktorý vyžaroval silnú energiu. Hudbu som nahrával a prehrával na cievkovom magnetofóne Tesla B-113. Sledujúc vývoj metalovej muziky, zažil som skvelé koncerty rokov "80" v Budapešti. Ich atmosféra ma očarila. Na koncerty Scorpions a Iron Maiden (1986), Metallica (1988) a ďalšie sa nedá zabudnúť.
                                                                                                                                                                                 
                                                                                            
                                                                        
                             Foto: pred koncertom Iron Maiden, štadión MTK, Budapešť (17. 9. 1986)
 
 
Na prelome 80-tych a 90-tych rokov som hlavne počúval Thrash metal. Jeden z priateľov sa ma vtedy opýtal, či by som sa nechcel k muzike vrátiť. Nad touto otázkou som začal uvažovať.
Na rozdiel od detských čias (povinné skladby - poľské mazurky často hrával s nechuťou), som zrazu prežíval hudbu inak a v r. 1993 začal hudobnú kariéru s novým hudobným nástrojom - klávesmi zn. Roland JV-30.
 
                                                                      
 
Foto: Ivan King Kráľ - live (2000)

 

2, Pôsobil si vo viacerých skupinách, projektoch. Spomeň niektoré kapitoly tvojho hudobného života.

 Protest (SVK) (Death Metal) - náhodné stretnutie s gitaristom Viktorom Kotríkom ovplyvnilo ďalší vývoj - pozval ma na skúšku Protestu. Prišiel som do skupiny, kde podstatnú úlohu zohrávalo priateľstvo. Napriek tomu, že chlapci mali natočené demo, pretrvával ležérny prístup k muziike. Ale jja som chcel omnoho viac. Atmosféru som rozvíril, dianie pohol vpred. CD What For Name... (Metal Age prod. (1995) bolo jedno z prvých z metalového žánru na Slovensku. Len CD Testimony - Satisfaction Warranted (1993) a CD Bestialit  - Fuckland / Dehydrated - Burnt (1994) vyšli skôr. Na album som prispel okrem klávesových partov aj jedným textom (skladba: Abandoned Love).

 Bestialit (Death Metal) - gitarista Pavel „Hirax“ Baričák ma v roku 1993 informoval o tom, že spoločne s Petrom „Mortisom“ Franekom zakladajú deathmetalovú kapelu. Môžem sa vraj  pridať. Mortis mal výborné kontakty na svetovú metalovú udergroundovú scénu a spolu s „Horárom“ zakladal prvé hudobné vydavateľstvo metalovo zamerané, na Slovensku, MetalAge productions. Mortis mal jasný cieľ. Chcel čo najskôr zrealizovať vydanie Split CD s piešťanskou kapelou Dehydrated. Všetko sa v krátkej dobe podarilo. Vznikla zaujímavá živočíšna štvorskladbová nahrávka Fuckland (1994). 

 Lunatic Gods (Atmosférický Metal) - spoluzakladatelia skupiny: Mortis, Hirax, Psycho a King pribrali ďalších dvoch hudobníkov: Emil, Richardus .

1. album Inhuman & Insensible (1996). V štúdiu nám začalo dochádzať, že vzniká neobyčajná nahrávka. Skonštatovali sme, že tak ako my - nikto nehrá! O vydanie albumu prejavilo záujem vydavateľstvo zo Sicílie, Polyphemus Records. Práve z ich strany padol návrh na zmenu názvu skupiny, tak aby korešpondoval stýmto materiálom. Hirax s Mortisom priniesli nový názov - Lunatic GodsV časopise Metal Hammer CS (1997), hudobný mesačník vychádzal v rokoch 1997-1999 v ankete najlepšia metalová skupina Česka a Slovenska sa Lunatic Gods umiestnili na 1. mieste. V tej dobe sme koncertovali aj na veľkých festivaloch a ohlas fanúšikov na tvorbu bol pozitívne bobrovský. Vystúpili sme napr. na Dyname North Power Jam (1998) v Litoměřiciach (CZ), po boku Benediction, In Flames, Therion pred 3000 fans. Energiu získanú od našich fanúšikov sme vložili do ďalšej tvorby a vznikol 2.  album Sitting By The Fire (1998). Nahrával sa v štúdiu Dušana Antalíka (Team) v Martine a vyšiel u Metal Age Productions.

Odchod z Lunatic Gods: časom sa u jednotlivých členov kapely prejavili rozdielne názory na to, akým smerom sa má skupina v budúcnosti uberať. Presadzoval som radikálny postup nahor, čo sa u ostatných nestretlo s pochopením. Sklamaný som cítil, že sk. Lunatic Gods mala v tej dobe šancu stať veľkou skupinou európskeho významu. Škoda... aj napriek bohatej štúdiovej práci a koncertnej činnosti som sa po 7-mich rokoch rozhodol kapelu opustiť (2000). Rozhodnutie vzhľadom na vykonanú prácu, úsilie a roky pôsobnosti nebolo jednoduché. 

 

3, Ako si vnímal a vnímaš Martinskú metalovú scénu?
 
Vždy intenzívne. Už od čias, kedy sa v Martine objavili prvé metalové skupiny Striga, Deus Pacis som si uvedomoval, že žijem v metalovom meste. V Závodoch ťažkého strojárstva, sa vyrábal bojový tank T-72. Dunenie bucharov sa denne rozliehalo mestom.
Počas vysokoškolských štúdií sa ma priatelia na tieto skupiny opytovali. V Martine vznikla koncom 80-tych a začiatkom 90-tych rokov 20. storočia silná komunita metalových hudobníkov a fans, navštevujúca koncerty v Budapešti.
Zúčastnil som sa množstva koncertov, nahrávaní. Správne bude, keď spomeniem miesta, kde sa koncerty najviac usporadúvali: SPŠ, SOUS (Spojená škola), amfiteáter, Konibar (R.I.P.), DK Strojár, DK Záturčie, RC Mlyn Vrútky a Rock Pub.                                                                                              
 

4, Čo je podľa teba zmyslom Metalového hnutia - vlny? Akým spôsobom sa prejavuje navonok?

Silná subkultúra umožnila Metalu vytrvať na výslní podstatne dlhšiu dobu, než iným nerockovým hudobné žánrom. Bez predsudkov a hraníc slobodne vyjadruje myšlienky, pocity a názory na "všakovaké" témy. Kapely veľkého mena môžu potom ovplyvniť verejnú mienku, svet.
 
Metalové poslucháčstvo pozostáva zväčša z belochov mužského pohlavia. Charakteristický je štýl obliekania a výzoru. Vejúce vlasy vyjadrujú slobodu a nedotknuteľnosť, krátky strih zas radikálnosť, naznačujúc silu vyznávaných myšlienok a hodnôt. Vyznavači Metalu sú svojím spôsobom špecifické osobnosti. To im samým dáva pocit výnimočnosti. Metalisti sú považovaní za bizarné figúry so vzťahom k tajomnu, rebelanti odporujúci konvenciám bežného života so snahou byť popredu. Skutočnosť je taká, že títo ľudia sú zväčša vzdelaní a hĺbaví, mnohí sa zaoberajú štúdiom histórie, filozofie a iných vied. Funguje medzi nimi silné puto priateľstva, oddanosť. Charakterové črty jedinca však nemožno vždy zovšeobecniť na celú skupinu.
Sprievodným javom koncertov sú obľúbené činnosti označené jednotným termínom Mosh: headbanging - „trasenie hlavou“, stage diving - „skákanie do obecenstva“.
 

5, Metal ako štýl má viacero podôb, vývojových fáz, ktoré z nich ťa najviac oslovujú?

Metal ako hudobný štýl považujem za nadžáner. Heavy Metal a ďalšie odnože: Thrash, Death, Black považujem za nosné. U hudobníkov tvoriacich v týchto štýloch sa často objavuje vysoký tvorivý potenciál, použitie náročnejších postupov a techník, prechádzajúcich až do avantgardy. Progresivita a hľadanie nových prvkov je obohacujúce, no častokrát môže končiť v bludnom kruhu. V metale je podľa mňa dôležitý "fíling" pocit, nálada, atmosféra. Byť avantgardný a zároveň poslucháčsky atraktívny však nemusí byť nereálne, no mnohé tzv. ,,avantgardné“ kapely nie sú v skutočnosti vždy progresívne. Nezriedka produkujú banalitu. Zo zdanlivej avantgardy sa môže kedykoľvek vykľuť stereotyp. Prijsť s niečím novým v rámci žánru, môže byť pre niekoho obtiažne - naopak iný nápady sype z rukáva. Fúzia hudobných štýlov s metalom poväčšine nepriniesla nič ohurujúce. Napríklad Grunge či Nu-metal vyvolali módnu vlnu, ktorá po čase zanikla. Podobný osud čaká aj ukričané tzv. kinder - metalcoreové a kapely s hipstersko - bradatým imidžom. 

 

6, Aký je tvoj pohľad na iné hudobné smery?

House, techno či R'n'b považujem za regresívne hudobné štýly. Gangsta rap podžáner hip-hopu odráža násilný život v čenošských getách v USA. Primitívny rytmus a vulgárnosť textov sprevádza sprejerstvo, vízia gangsterskej society. V európskych podmienkach je navyše obraz poskakujúceho belocha, ktorý sa snaží byť černochom smiešny. Taktiež mám pred očami drogami ojeb**é hovädá z house a techno párty.

Sám sa spytujem: „kam sme dospeli, ak počuť tento odpad ešte aj z rádií!?“ Natláča sa otázka: „aká bude budúcnosť“, kto a akým spôsobom bude šíriť nekultúru a dekadenciu - úpadok hodnôt? Je znepokojujúce, že médiá podsúvajú takúto hudbu v masovom merítku.

Negatívny je aj môj postoj k punku z dôvodov: filozofia anarchizmu a životný štýl postavený na postupnom sebazničení.

                                             

                                                                        Foto: Giza, Egypt (2008) 

 

7, Porozprávaj o projekte King SVK.


Už v roku 1998 som začal pracovať na materiáli pre prvý album. Pri programovaní skladieb mi slúži sequencer značky Roland, MC-50 MKII. Mojim dielom je programovanie bicích nástrojov, klávesové linky, aranžovanie skladieb a texty.

1. album Royal Metal (2000) bola zrealizovaná v Štúdiu Exponent - Šulekovo. Album naspievali: Roman Slávik a „Dodo“ Ďatel (tiež Galadriel) a autorsky sa podieľal gitarista Pavel „Hirax“ Baričák. Recenzie na album boli priaznivé. Malo ho vydať Nemecké ydavateľstvo KMG/System Shock - zmluva na vydanie troch albumov (2001). Vydavateľstvo v roku 2002 zmluvu jednostranne zrušilo s odkazom na pád hudobného trhu CD nosičov.

2. album  Libertarian (2003) nahrával Pavol „Veles“ Rusnák - gitara a spev z veľkej časti zabezpečil znovu „Dodo” Ďatel. Oba albumy uzreli svetlo sveta v prvom vydaní (2005). 

3. album New Æon (2019) (Lotyšské vydavateľstvo Sliptrick records) v textoch dominujú témy starovekého Egypta (veľkolepé príbehy faraónov a bohov). 


Internet: https://www.supraphonline.cz/umelec/444973-king-svk 

              https://kingsvk.bandcamp.com/                                                                                        

              http://www.facebook.com/pages/King-SVK/113626834529?created

 

 

                

                                                                                       

                                                                                    Foto: Ivan King Kráľ (2009)